In de sfeervolle ambiance van de Statenzaal van het Provinciehuis in Groningen is op 6 februari de Nieuwsblad van het Noorden-prijs 2000 uitgereikt aan het tijdschrift Noorderbreedte.

Hazewinkel Pers BV -uitgever van onder andere het Nieuwsblad van het Noorden- lichtte in de persoon van directeur G. Lensink toe wat de motivatie van het bedrijf is geweest om de prijs in te stellen. De uitgever wil ermee zijn waardering uitdrukken voor personen of instellingen die zich in bijzondere mate onderscheiden voor het Noorden. Onder de twaalf voorgaande prijswinnaars waren onder andere , Het echtpaar Rensen, Dr. Gerrit Overdiep, Gerrit Horstman, Marianne Timmer, Frans Haks met Alexandro Mendini.

Commissaris der Koningin Hans Alders reikte met zichtbaar genoegen de prijs uit ? een sculptuur van kunstenaar Hans Mes en een geldbedrag van 25.000 gulden. Hij deed dat ‘aan Noorderbreedte, en aan Jan Abrahamse, in welke volgorde dan ook’.
‘U allen hier vertegenwoordigt een stukje Noorderbreedte’, merkte de hoofdredacteur in zijn speech op over de talrijke vrienden en bekenden tegenover zich. ‘U heeft de prijs dus gekregen en ik heb hem voor u in ontvangst mogen nemen.’ Hij benadrukte verder dat de samenwerking in het Noorden op vier, elkaar versterkende terreinen verder ontwikkeld moet worden: wat betreft het culturele leven, de ruimtelijke ordening, het onderwijs en de media. De universiteit Groningen zou hierin méér moeten investeren, en daardoor minder met de RUG naar de samenleving staan, om zo bij de dragen aan een kwaliteitsstempel voor het Noorden ? iets waar Noorderbreedte zich nu al een kwart eeuw voor inzet.

Gronden van Toekenning

De Nieuwsblad van het Noorden-prijs 2000 wordt toegekend aan het tijdschrift Noorderbreedte, omdat dit tijdschrift zich naar de mening van de jury op een buitengewone wijze heeft ingezet voor het behoud van het landschap, de natuur en de cultuurhistorie van Groningen, Friesland en Drenthe.
Deze inzet ging en gaat gepaard met eigenzinnigheid, creativiteit, lef en onderscheidend vermogen; eigenschappen die Noorderbreedte zo doen verschillen van andere periodieken op het gebied van natuur, landschap en cultuurhistorie.
Noorderbreedte laat ons de noordelijke provincies zien door ogen die kritisch zijn, die soms een ander licht werpen op wat zo vertrouwd en vanzelfsprekend is, maar ook ogen waaruit liefde spreekt voor het waardevolle in onze omgeving, dat zo vaak wordt veronachtzaamd en bedreigd.
Dit jaar is het een kwart eeuw geleden dat Noorderbreedte het toenmalige stenciltijdperk van de geitenharensokkencultuur afsloot. Het deed dat met een eigen, vierkant smoel, markant gestyleerd door de schilder Han Jansen. De drie noordelijke gewesten wisten aanvankelijk niet zo goed raad met het blad, met zo’n eigenwijs kind dat zich bovendien soms ook nog betweterig en provocerend gedroeg, overigens geheel eigen aan jonkheid.
Maar gaandeweg de volharding in eigen geloof en richting groeide de waardering. En zoals het dan zo vaak gaat: opeens kunnen en willen we dat eigengereide kind niet meer missen. We drukken het zelfs aan de borst, trots als we zijn op de bereikte volwassenheid. Deze status van volwassenheid heeft Noorderbreedte verdiend en bereikt met een allure, die naar de mening van de jury veel waardering oproept in de samenleving en daarom alle reden geeft om het tijdschrift de Nieuwsblad van het Noorden-prijs 2000 van harte toe te kennen.

Trefwoorden