Sportstad Heerenveen krijgt Sport Experience

Sportstad Heerenveen krijgt mogelijk een sportbelevingcentrum, dat 300.000 bezoekers per jaar moet trekken. Toerisme wordt soms onderschat als economische factor, vindt algemeen directeur Tjisse Wallendal van Sportstad Heerenveen.

TEKST
Karin de Mik

Op de bovenste verdieping van de Life Style Passage van Sportstad Heerenveen ligt het kantoor van Tjisse Wallendal. De Passage, die grenst aan tribunes van het Abe Lenstrastadion, biedt onder meer onderdak aan fitnesscentra, maar ook aan een oogchirurgisch centrum en een tandheelkundige kliniek. Het multifunctionele sportcentrum Sportstad Heerenveen werd in 2006 geopend en omvat behalve de Life Style Passage een gezondheidsboulevard, congres- en vergadercentra, horeca, ROC Friesland College en sportaccommodaties bestaande uit een zwembad, squashbanen, een dojo voor gevechtssporten, drie sporthallen, een klimcentrum, turnhal en een grote fitnessruimte. Topsporters en amateursporters vinden er hoogwaardige trainingsfaciliteiten. Sportstad Heerenveen werkt samen met Topsport Steunpunt Noord. De synergie tussen diverse partijen bracht het multifunctionele sportcentrum tot stand, vertelt Wallendal. ‘Het begon toen SC Heerenveen eind jaren negentig een groter stadion wilde en daarvoor partners zocht. De gemeente Heerenveen, het Friesland College en De Friesland Zorgverzekeraar haakten aan en zijn thans aandeelhouder van het complex. De gemeente bracht haar bestaande, verliesgevende accommodaties in. Het Friesland College wilde praktijkgericht onderwijs vormgeven in een sportieve, dynamische omgeving. Zo ontstond het idee om niet alleen het CIOS te koppelen aan de sportstadformule, maar ook al bestaande onderwijsrichtingen van het ROC.’

Buikwandoperaties

Rondom het thema gezondheid werden vier clusters gevormd: arbeid en gezondheid, particulier en gezondheid, life style en een sportmedisch centrum. ‘Life style ligt op het snijpunt van sport, lichamelijke verzorging, ontspanning en de medische sector. In het Sport Medisch Centrum werken drie sportartsen.’ Je kunt je ogen er laten laseren en er is een kliniek met drie operatiekamers, die overigens sinds kort nauw samenwerkt met het Heerenveense ziekenhuis De Tjongerschans. Er worden onder meer endoscopische herniaoperatries, buikwandcorrecties uitgevoerd, net als sportchirurgische ingrepen, zoals operaties aan knieën en enkels. ‘We streven naar een samenwerking met het UMCG in Groningen.’

Hypermodern ijsstadion

Er bestaan plannen voor uitbreiding van het Abe Lenstrastadion van 25.000 naar 44.000 zitplaatsen. ‘Dit met het oog op het WK van 2018 dat Nederland mogelijk gaat organiseren,’ licht Wallendal toe. Gesprekken hierover zijn momenteel gaande met de gemeente en banken. Verder bestaat het plan om een nieuw hypermodern ijsstadion aan te leggen bij het voetbalstadion. In het nieuwe ijsstadion zal nadrukkelijk aandacht worden geschonken aan thema´s als duurzaamheid, innovatie, energie en educatie. Haalbaarheidsstudies hieromtrent zijn nog gaande. De provincie Fryslân, de gemeente Heerenveen en vertegenwoordigers van Thialf en van Sportstad Heerenveen hebben een regiegroep gevormd die binnen drie jaar een concreet plan op tafel moet leggen.

Walt Disney

Als onderdeel van Sportstad Heerenveen wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een groot sportbelevingcentrum. ‘Het idee is gebaseerd op sport experience en we werken bij de opzet ervan samen met de Amerikaanse maatschappij BRC Imagination Arts, een van de ´s werelds toonaangevende makers van levensechte bezoekers ervaringen voor musea en attractieparken,’ vertelt Wallendal. ´Zij voeren onder meer voor Walt Disney projecten uit. Ook is Reinoud van Assendelft, voormalig commercieel directeur van De Efteling betrokken bij de vormgeving van het concept voor het centrum.’ Op basis van de nieuwste technieken, zoals sensoren en computersimulatie, moeten sportbelevenissen levensecht nagebootst kunnen worden voor bezoekers. Wallendal: ‘Vorig jaar hebben we een bezoek gebracht aan de Universal Studio’s van Walt Disney en van BRC Imagination Arts in Orlando. Daar kregen we een rondleiding van hun vice-president, die ons vertelde over de opzet, kansen en valkuilen van een sportbelevingscentrum. Duidelijk werd dat je in elk geval een goede en tijdloze verhaallijn moet hebben. In ons geval denken we dan aan die typisch Friese sportelementen als Abe Lenstra, de Elfstedentocht, het kaatsen en het fierljeppen. Daarnaast moet het centrum een koppeling hebben met boegbeelden van de sport. Want iedereen heeft wel een sportidool of dit nu Marco van Basten of Sven Kramer is. Het idee is dat de bezoeker zijn idool hier kan treffen of diens sportprestaties kan ervaren.

Sportstadformule

Hoe voelt een schansspringer die naar beneden richting piste suist? Die ervaring moeten bezoekers bijvoorbeeld opdoen in zo´n sportbelevingcentrum. Wallendal: ‘Ervaar hoe het voelt om een skisprong te maken of hoe het is als je een zeezeilwedstrijd als de Whitbread start. Met behulp van bepaalde film- en sensortechnieken, gekoppeld aan IT-programma’s kun je bezoekers dat gevoel aan den lijve laten ondervinden.’ De attracties moeten jaarlijks maar liefst 300.000 bezoekers trekken naar het Friese haagje. Wallendal: ‘We zijn nu bezig met de uitwerking van de opzet en kijken of het wel of niet kan. Vast staat dat zo’n centrum uniek en booming moet zijn. In De Efteling bijvoorbeeld zijn de attracties geconcentreerd rond de sprookjeswereld. Kinderen willen daar dolgraag heen. De Sport Experience moet ook een soort familieaangelegenheid worden rondom sport. Dat past prima bij de Sportstadformule. Sport is algemeen, primair en breed. Iedereen heeft wel een sport waar hij van houdt, om naar te kijken of om zelf te beoefenen.´ De gedachte die leeft is om bij het belevingscentrum winkels en hotels te bouwen, om zoveel mogelijk mensen naar Heerenveen te trekken. ‘Op die wijze hopen we een economische spin off te creëren voor de Heerenveense gemeenschap en het bedrijfsleven.’

Meer toeristen naar Friesland

Om een dergelijk sportbelevingcentrum goed te vermarkten zal gebruik moeten worden gemaakt van de nieuwste ICT-systemen. Eén pasje moet toegang geven tot Thialf, de voetbalwedstrijden van SC Heerenveen en Sport Experience. ‘Eén databank moet namen en adressen bevatten van mensen die geïnteresseerd zijn in ons, zodat we ze kunnen bedienen met nieuws, aanbiedingen en andere interessante informatie.’ Een koppeling tussen Fryslân Marketing en Sportstad Heerenveen zou in dit verband ‘handig’ zijn’, merkt hij op. ‘Het zou goed zijn als zij namen en adressen van toeristen verzamelen, die informatie opvragen over vakantiebestemmingen via internet. Je zou hun bijvoorbeeld een persoonlijke menukaart kunnen aanbieden, waarop niet alleen alle verblijfscentra als hotels, campings en pensions staan, maar ook van alle attracties en activiteiten in Friesland. Op die wijze houd je contact en bouw je een relatie op met een klant. De gegevens van iedereen die in Friesland op vakantie was, moet je in een databank stoppen. Zo heb en hou je ze in beeld. Je stuurt ze een mailtje in de trant van: u bent drie weken geleden daar geweest, we hebben nu dit voor u in de aanbieding. Dan werk je servicegericht en kun je meer toeristen naar Friesland trekken. Want hoe beter je je profileert, des te meer activeer je mensen om naar Friesland te komen. Voor het Sport Experience Centrum is zo’n systeem van groot belang.’

Meer genieten van de natuur

Toerisme wordt als economische belangwekkende sector nog te vaak onderschat, is Wallendals mening. ´De overheden zouden de toeristische sector meer moeten stimuleren. Een goede toeristische infrastructuur is belangrijk. Een goed voorbeeld is hoe de provincie nu vaarwegen verbetert. Hiervan kan iedereen in de toeristische sector profiteren. Het opzetten van een centrale databank die is gekoppeld aan een goede marketingstrategie zou veel kunnen betekenen voor de totale toeristische sector. Toerisme is een van onze sterkste economische pijlers. Die moeten we dus zo sterk mogelijk maken.’ Sterke punten van Friesland moeten versterkt worden, onderstreept hij. ‘We moeten er voor waken dat natuurgebieden als bijvoorbeeld De Deelen en het waddengebied toegankelijk blijven. Nu zijn er hele delen waar niemand mag komen. Meer mensen moeten kunnen genieten van de rust en de schoonheid van de natuur. Dan houd je die ook beter in stand.’

Sluit je aan bij Noorderbreedte!
Laat u informeren en inspireren over alles wat mooi, bijzonder en in ontwikkeling is in het Noorden!
vanaf €37,50