Spudpalen. Stevige, verticale stalen buizen waarmee schepen of pontons zichzelf vastzetten in waterbodems. Kraanschepen en cutterzuigers gebruiken ze vaak. Logisch, want die moeten exact op locatie kunnen werken. Compactere en telescopische varianten vind je ook op (nieuwe) binnenvaartschepen en pleziervaartuigen. Schippers zijn er blij mee; afmeren kan voortaan ook zonder loswal, kademuur of steiger. Waarom deze aandacht voor spudpalen? Vanwege de mogelijke komst van de Waddendobber, een mobiele, bolvormige, energieneutrale en goeddeels zelfvoorzienende verblijfplaats waarin per keer een viertal personen gedurende enkele dagen de Waddenzee toeristisch kan beleven of er wetenschappelijk onderzoek kan doen.

De stalen constructie met stormbestendige spudpaal (!) moet aan de randen van zandbanken komen te staan, op plaatsen die bij eb te voet bereikbaar zijn en die de dobber bij hoog water optillen. Voor de kenners: de spudpaal heeft een diameter van dertig centimeter, is negen meter lang en steekt vier meter in de bodem. De tewaterlating is voorzien in 2012, mits er geld is. De kosten bedragen 600 duizend euro. Twee ton komt van enkele bedrijven, de provincies Groningen en Friesland en de Hanzehogeschool. Voor de overige vier ton hebben de bedenkers en projectleiders, Hans Postma en Andries van den Berg, aangeklopt bij het Waddenfonds. Ze verwachten een positief besluit, al betekent geen steun niet het einde van het project. Maar waarom zou die bijdrage er niet komen – het fonds richt zich …

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts € 45 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden