‘Waar kan ik zien dat jullie een tijdschrift zijn?’ Die vraag komt binnen. Blog van de hoofdredactie

‘Waar kan ik zien dat jullie een tijdschrift zijn?’ Die vraag komt binnen. Nb staat er op onze homepage – een wat abstract maar prachtig logo. Het eerste beeld op de site is de intrigerende cover van ons juninummer: Bram Esser met een koelkast op zijn rug. Ongemakkelijk beeld, passend bij de ongemakkelijke kost die we in het voedselnummer van deze zomer brengen. Zie je dat dit de cover van het tijdschrift Noorderbreedte is? Staat het woord ‘tijdschrift’ eigenlijk wel op onze voorpagina?
Ik ben in gesprek met een expert in websites. Ik had hem geholpen met een tekst. Zal ik jullie website eens reviewen, bood hij me daarop aan. Graag, antwoordde ik. Noorderbreedte maakt  belangwekkende verhalen, we brengen opvallende foto’s en ons blad wordt prachtig vormgegeven. Op de website voeren we discussie en brengen we berichten uit ons netwerk, reportages en de serie ‘mijn landschap’ met wekelijks een burger die vertelt hoe hij/zij aankijkt tegen het landschap. We zouden best willen dat meer mensen dat zien. Om ervan te genieten en om zich erdoor te laten inspireren.
Mijn reviewer belde me later terug en vertelde dat hij het prachtig vond. Mooi beeld, echt opvallend. Eerst kwam hij trouwens uit bij de zorggroep Noorderbreedte ‘Samen het beste van de zorg’. We krijgen ook geregeld telefoon over steunkousen. Vermoedelijk wordt daar veel naar gezocht want wie bij google Noorderbreedte intikt krijgt eerst vier keer de Friese zorggroep en dan pas de thuisbasis van ons tijdschrift. Wij hebben .nl, zij doen het met .eu achter www.noorderbreedte.
Zijn jullie eigenlijk een stichting of een tijdschrift, begon mijn gesprekspartner voorzichtig. Om daarna door te vragen: waar kan ik zien dat jullie een tijdschrift zijn? Hij had nog een goeie vraag, een die ik sinds mijn aanstelling in oktober 2017 als hoofdredacteur van Noorderbreedte veelvuldig op tafel heb tijdens overleg met mijn collega, het bestuur en de redactie: hebben wij abonnees of zijn onze lezers ‘lid’?
Je kunt ermee experimenteren, adviseerde mijn gesprekspartner toen ik uitlegde dat Noorderbreedte geen manifest heeft of politieke richting kiest. Maar we hebben wel een duidelijke missie: Noorderbreedte wil burgers en vakmensen inspireren tot zorgvuldige omgang met de noordelijke leefomgeving. Hoe doen jullie dat dan, was de logische wedervraag. Door onafhankelijke journalistiek te bedrijven. We zoeken mensen, feiten, plekken en gebeurtenissen die je anders laten kijken en doen daar verslag van. Die verhalen en zienswijzen brengen we in ons eigen tijdschrift en ook op het web maken we debat los met onze stukken.
Het maken van verhalen en tijdschriften kost geld. Dat komt van onze abonnees. Daarom staat prominent op de website een rode knop met de tekst: ‘Word abonnee’. Indachtig het advies van de expert heb ik er deze week een warmere aanmoediging van gemaakt: ‘Ik sluit me aan’.

Doen!
Ineke Noordhoff

Merel Melief en Ineke Noordhoff voeren samen de hoofdredactie van Noorderbreedte. In deze blog berichten zij daarover.

Trefwoorden