Op 15 juni 1884 werd de lijn Groningen-Delfzijl in gebruik genomen door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Men kon toen dagelijks vijf keer het traject heen en weer rijden en dat duurde anderhalf uur. Elke vijf minuten over het hele en halve uur vertrekt vanuit Groningen de dieseltrein, die alleen in Noord-Nederland 'wadloper' heet, naar Delfzijl.

Op 15 juni 1884 werd de lijn Groningen-Delfzijl in gebruik genomen door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Men kon toen dagelijks vijf keer het traject heen en weer rijden en dat duurde anderhalf uur. Het eerste station van Groningen werd officieel geopend op 31 mei 1866 toen ook de lijn Groningen-Leeuwarden geopend werd. Het was een bescheiden vakwerkgebouw van één verdieping met een toegangshal, wachtkamers en een paar dienstvertrekken. De woning van de stationschef bevond zich tegenover de ingang. Het station bleek al spoedig te klein maar het zou nog geruime tijd duren voordat het nieuwe station er kwam. De bouw van het huidige markante stationsgebouw begon in 1893 en werd, precies 100 jaar geleden, op 17 april 1896 in gebruik genomen; een jaar later dan vermeld s…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €52,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.