Voordat ik de tocht langs het kanaal ga lopen heb ik een gesprek met vier schippers, die ooit het Oranjekanaal bevoeren. Met schepen van 40 tot 100 ton vervoerden zij allerlei lading. Turf, turfbalen, zand, grint, kunstmest, vlas (in Orvelte was ooit een vlasverwerkende fabriek), granen en stro. De scheepstypen waren steilstevens, tjalken, bolschepen, sloffen, haakschepen en klippers.
Copinga, De Jonge, Van der Veen en Van der Wal – schippers in ruste – ontmoet ik in de salonboot Witte Zwaan die in het Eemskanaal ligt. ‘Zonde’, zeggen ze alle vier, ‘dat dat kanaal niet meer te bevaren is’. ‘Op’ Smilde was een schippersbeurs waar de ladingen werden gegund. De meesten hebben goede herinneringen aan het kanaal betreffende bevaarbaarheid en vooral het schone water. Ze visten op witvis als b…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Maar om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd en geld. Wij hebben onze lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je 5 keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden