Duurzaam ondernemen – tegenwoordig ook vaak maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd – is geen modegril, vindt Taco van den Heiligenberg van het Nationaal Initiatief voor Duurzame Ontwikkeling (NIDO) in Leeuwarden. Bij grote bedrijven bestempelt hij het zelfs als gemeengoed. Ze moeten wel. De maatschappij wordt immers steeds kritischer en mondiger. Van den Heiligenberg maakt zich sterk voor duurzaam ondernemen, en richt zijn pijlen de komende tijd op Noord-Nederland.

Het bedrijfsleven, de overheid, maatschappelijke organisaties: iedereen lijkt het begrip duurzaam ondernemen te omarmen. Recent onderzoek geeft aan dat negentig procent van de grote ondernemingen expliciet met duurzaamheid bezig is. Zestig procent van de ondernemers vindt zelfs dat een bedrijf dat het links laat liggen, op den duur geen bestaansrecht heeft. Het is snel gegaan. Vijf jaar geleden – toen Van den Heiligenberg begon bij het NIDO – was het begrip nog nagenoeg onbekend. ‘In het begin moesten we zoeken naar deelnemers, tegenwoordig verkopen we soms ‘nee’, omdat het programma vol zit. Bij grote bedrijven is duurzaam ondernemen gemeengoed’, aldus Van den Heiligenberg. Hij omschrijft duurzaam ondernemen met behulp van de drie p’s: people, planet, profit. Dus niet meer een eendimen…