Wat is de toeristische marktwaarde van een plaats of een regio? En hoe doe je dat, vermarkten? Daarover spreken vier deskundigen.

‘Groningen is jaren geleden gestart met een vorm van Regiomarketing, we pakken het nu structureler aan’, vertelt Dirk Nijdam, directeur van Marketing Groningen. ‘Toenmalig Commissaris Henk Vonhoff verzon de kreet ‘er gaat niets boven Groningen’. Nu bellen ze ons hoe we zo’n slogan in de markt hebben gezet. Wij zijn vijf jaar bezig en de toename van het aantal toeristen is enorm. We hebben dit jaar de prijs van de EFFIE, de effectiviteitcampagne, gewonnen. Samen met Rotterdam werkt Groningen het meest effectief aan citymarketing.’ Hoe krijg je dat voor elkaar? ‘Vermarkten doe je aan de hand van het eigen profiel, in ons geval is dat de culturele stad. Daaromheen bouw je eigenheid op, culturele festivals, het museum, het erfgoed in de omringende provincie. Want die doen we er op aanvraag …

Trefwoorden