Is een supermarkt een unique selling point? Wie de discussies in de gemeenteraad van Franekeradeel over de vestiging van een extra supermarkt in het centrum volgt, zou het bijna geloven. Alsof de toekomst van de stad daarvan afhangt. Alsof niet heel Nederland al volstaat met Albert Heijns en Aldi’s… Vergelijk daarmee eens de oorverdovende stilte rond de veel urgentere vraag hoe de stad zich moet profileren. Terwijl die vraag nauw samenhangt met de recente oproep van Lieuwe Miedema, wethouder van Franekeradeel, in de Leeuwarder Courant om een visie op Noordwest-Friesland te ontwikkelen (zie ook het artikel in de Noorderbreedte Revue over spookdorpen, red.). ‘Friezen zijn misschien wel wat te bescheiden’, zei Miedema, toen de Volkskrant hem belde voor een toelichting. ‘Als de tuintjes geh…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden