Hoe Loppersum de winkelgang erin moet houden In 2016 besteedde Noorderbreedte (nummer 1) aandacht aan de nieuwe Albert Heijn-vestiging In Loppersum. Het ondernemerschap en de architectuur van de winkel werden toen geprezen. Alleen, nu blijkt de nieuwe locatie de loop op andere winkels eruit te halen.

Het is het verhaal van een Albert Heijn (AH), die verplaatst en vergroot is, die welkom is maar door zijn hervestiging het klantenbezoek naar andere winkels heeft verminderd. Het speelt in het Groningse wierdedorp Loppersum. Eigenlijk is het verhaal in Nederland al duizend keer verteld: een supermarkt in een oud dorps- of stadscentrum groeit uit zijn jas, gaat zich elders vestigen en neemt daarbij een flinke stroom klanten mee. Vaak is de hervestiging aanleiding om uitbreidingsbehoeftige buur-ondernemers mee te laten verhuizen en zo elders een nieuw winkelcentrum te maken met ruime parkeergelegenheid. De achtergebleven ondernemers moeten zich dan zien te redden in een stil geworden straat.

De nieuwe AH aan het nieuwe wink…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €52,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.