Van 1969 tot nu in 2019 – het Lauwersmeergebied is dit jaar 50 jaar geworden. Vijftien fotografen van de Fotosalon van Noorderlicht leggen identiteit van het gebied vast. Sander van der Bij beschrijft zijn invalshoek en werkwijze.

Concept

Als landschapsfotograaf kijk ik veel naar de kenmerken van een gebied, wat maakt nou een landschap?
Hoe ontstaat er een vorm van herkenning voor een stuk land en hoe pak je de identiteit van een
specifiek gebied?

Fotografie is een wat lastig medium om achteraf een identiteit mee te pakken, zeker na 50 jaar. Met
schilderen of tekenen ben je minder gebonden aan tijd, fotografie daarentegen pakt altijd
ingrediënten uit de wereld van vandaag en is per definitie dus altijd actueel.

Toch wilde ik als fotograaf liever niet een beeld maken van één korte periode uit één seizoen uit
één jaar, maar een overkoepelende foto die voor mij de identiteit beter weet te pakken van het
Lauwersmeer. Persoonlijk heb ik niet veel ervaring opgedaan in het gebied maar andere mensen zeker
wel, en om die ervaringen en vooral beeldtaal bij mijn werk te voegen heb ik een duik genomen in het
internet op zoek naar 100 foto’s van 100 verschillende mensen met hun eigen invalshoek, elk op een
andere dag.

Deze foto’s pluis ik helemaal uit. Waar ligt gemiddeld de horizon? Wat voor titel geven mensen aan
hun foto? Welke kleur is doorslaggevend?
Kortom alles wat een foto een foto maakt. Met deze verzameling van gegevens probeer ik dichterbij
de identiteit te komen van het Lauwersmeer en implementeer ik die kennis vervolgens in mijn eigen
interpretatie van het gebied.

Vergelijkbaar met de meer klassieke kunstvormen zoals schilderen, ligt mijn focus op het creëren
van een nieuw en overkoepelend landschap in tegenstelling tot het registreren van een huidige. Ik
wil dan ook mijn maquette in de foto terug laten komen om dit te laten zien. Mijn aquarium en het
Lauwersmeer hebben ook een leuke overeenkomst, het zijn beiden artificiële opslagen van water.

Analyse – Kleur

Van 100 foto’s heb ik de kleur gemeten boven de horizon (lucht), onder de horizon (land), en
daarnaast over de gehele foto in het algemeen. Het gemiddelde van alles heb ik vervolgens vrij
letterlijk in mijn maquette gebruikt via een scherm met de juiste RGB-waarden erop.

Ik heb uiteindelijk alleen de data gebruikt van de lucht, die je hieronder kunt zien. Mijn maquette
bestond voornamelijk uit lucht en water, en water neemt de kleur over van de lucht erachter.

Welke kleur is Lauwersmeer?

 

Analyse – Horizon

Door 100 foto’s op te delen in verticale gradaties van 20 heb ik gemeten op welke hoogtes in het frame, de horizon gemiddeld links en rechts het kader verlaat.

De horizon is een herkenbaar eigenschap van elke landschapsfoto, waar legt een fotograaf zijn of haar horizon bij een landschapsfoto van het Lauwersmeer?

Beeld

Op basis van de analyse kom ik dan met mijn eigen interpretatie van het Lauwersmeer, zoals je die op de foto kan zien.