Niet de inwoners, maar normen en experts beslissen over de huizen van Groningse aardbevingsgedupeerden, terwijl niemand een huis beter kent dan zijn bewoner. De menselijke maat zou weer leidend moeten zijn.

Wat kan Groningers helpen? Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman, schetst het begin van een oplossing voor mensen die worden vermalen in de bureaucratie van een overheid die probeert schade te repareren: vraag aan de bewoners wat ze nodig hebben. Kustaw Bessems sprak de Nationale Ombudsman in het kader van zijn podcast- en interviewserie over hoe Nederland beter bestuurd kan worden. Ze hadden het over de toeslagenaffaire, maar het verhaal is een-op-een van toepassing voor Groningen. Net als zijn ‘begin van een oplossing’. 

Macht over eigen huis

Ik herken het verhaal van Henk Tienkamp, de hoofdpersoon uit Ontaard land, die ik drie jaar volgde in zijn lijdensweg door de aardbevingsbureaucratie en voel me bevestigd in de analyse over wat hem overkomt. Henk verbaast zich erover…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €52,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.