Tussen Nederlanders is een discussie over het verschil tussen locatietheater en theater op locatie al een complexe aangelegenheid. Praten daarover met een kosmopoliet als Noorderzon-directeur Marc Yeoman lijkt dan ook onbegonnen werk. Toch blijkt ook nu weer hoe verfrissend het kan zijn om door de ogen van een niet-Nederlander naar onszelf te kijken. Want zodra we de grenzen van ons land overschrijden, blijkt een discussie over het verschil tussen de theatervormen helemaal niet meer nodig. De door Europa rondtrekkende Brit Yeoman kan het weten: in heel de wereld is locatietheater heel simpel ‘theater op andere plekken dan in het theater’. Behalve dus in Nederland.

Typisch Nederlands, vindt Yeoman, zo door te praten over een definitie. Zijn persoonlijke definitie van locatietheater sluit aan bij het internationale idee: theater op plekken die geen normale theaterplekken zijn. Een voorstelling in een tent in een weiland is dus geen locatietheater. Maar theater in een schoolgebouw of een oude fabriek weer wel. Beseffen we trouwens wel hoeveel invloed Oerol op ons denken heeft gehad? Maar daarover later meer.
Zijn hart ligt bij theater op locatie. Voor hem is het begonnen het met straattheater, een tijdlang was hij circusdirecteur en sinds drie jaar zwaait hij de scepter over Noorderzon, het jaarlijkse Groninger zomerfestival. Voor hem is dat op dit moment, in deze fase van zijn leven, the place to be. Hij is gek op theater op locatie, op straatfesti…

Trefwoorden