Er is een nieuw verkeersbord nodig: verboden voor verkeerskundigen, tenzij begeleid door andere ruimtelijke disciplines. Hans Monderman kiest voor het openbreken van zijn vakgebied. Tegen de stroom in, maar niet midden in het water. Want dat kost de meeste energie en levert het minste resultaat op.

De verkeerswereld, een vak apart. Letterlijk en figuurlijk. Voor Hans Monderman uit Ureterp, verkeersplanoloog bij het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid Friesland, is de wereld van het verkeer een vakje apart geworden in dat grote gebied dat we met zo’n fraai woord het publieke domein noemen. Vroeger, toen de auto nog een incident was in plaats van het accident van nu, paste dat nieuwe vehikel moeiteloos in de sociale ordening. Voor de dominee ging iedereen aan de kant, voor zijn auto dus ook. Maar toen de massa zich achter het stuur ging begeven, viel de oude sociale ordening weg en moesten regels voor de nieuwe orde zorgen. Toen kreeg de verkeerswereld dat vakje apart. Waar fatsoen de regulerende factor was werden het de regels, de artikelen in het wetboek. Daar rekenen we e…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden