Bijna driehonderd kinderen van vijf basisscholen in Oost- en West-Stellingwerf boften, want samen met vier noordelijke kunstenaars mochten zij het ritme ontdekken in het landschap om zich heen. Ze trokken eropuit met beeldhouwster Trude van Assem, schilder Martin de Jong, schrijver Lambert Fortuin en theatermaker Jeroen de Bruïne en keken om zich heen, luisterden en onderzochten het landschap.

Niet alleen muziek en taal hebben ritme, ook in de dingen om ons heen zit volop ritme. In de straat, de stad en daarbuiten. In geluiden, beweging en vormen. Bijna driehonderd kinderen van vijf basisscholen in Oost- en West-Stellingwerf boften, want samen met vier noordelijke kunstenaars mochten zij het ritme ontdekken in het landschap om zich heen. Ze trokken eropuit met beeldhouwster Trude van Assem, schilder Martin de Jong, schrijver Lambert Fortuin en theatermaker Jeroen de Bruïne en keken om zich heen, luisterden en onderzochten het landschap. In de weken daarop gingen ze aan de slag. Hun ervaringen verwerkten ze in blanco boeken, hun eigen dummy. Met tekeningen, teksten of wat ze maar wilden. Samen met de kunstenaar werkten ze aan kunstwerken, die aan het einde van de projectweken geëxposeerd werden in beekdal De Linde. Schilder Martin de Jong ging met de kinderen houten kistjes beschilderen en schrijver Lambert Fortuin maakte vlaggen waarin tekst en beeld verwerkt werd. Beeldhouwster Trude van Assem liet de kinderen experimenteren met balken in het bos en theatermaker Jeroen de Bruïne hielp ze hun ervaringen om te zetten in theatrale vorm. Dat resulteerde in bijzondere, mooie, verrassende en ontroerende kunstwerken. De kinderen zijn een ervaring rijker die niemand hen meer kan afnemen! Een impressie.

Beschilderd kistje

Maarten van Meer (8) uit Noordwolde, zit in groep 5: ‘Wat ik heb gezien in de Lindevallei, heb ik op de bovenkant van de doos geschilderd. Ik heb goed gekeken: bomen en vogels. Mijn vriendje zag ik ook, die stond er gewoon bij. De zijkanten heb ik rood geschilderd, dat is mijn lievelingskleur. En in de binnenkant heb ik water en wolken geschilderd.
De Lindevallei, dat is dit schilderij, met bomen, wolken en water. Ik haat schoolwerk. Dit schilderen was best moeilijk maar heel, heel erg leuk.’

Vlaggen

Anouk Dammers (7) uit Zandhuizen, zit in groep 4:

Ik zie
een zon, hij schijnt
heel dapper
en licht
hij is soo mooi
en lelijk is het niet
maar het is mooi.

Ik hoor
een konijn die loopt
en een voggel die vluit
ik hoor de wint die wijjt
en bommen die heen en weer gaan schuden

Ik denk aan
een appel en pruimen
en bloemkool en worst
aardappels, vlees en? niks.

‘We hebben papieren uitgeknipt en die op een machine gelegd waar je het kopieert. Toen ben ik gaan verven. Ik hou niet van felle kleuren. We zijn de natuur in gegaan en daar zag ik water, een tent, palen, bos, bloemen, zand en een konijn. Op mijn vlag is die groen. En ook de rest zie je in mijn tekening.’

Balken

Marit de Boer (9) uit Oldeberkoop, zit in groep 6: ‘Ik heb gezien dat alles een ritme heeft. Bijvoorbeeld een stapel stenen op elkaar. Op de peuterspeelzaal heb ik ook wel ritmes gemaakt. Ritme is belangrijk. Als er geen ritme was, zou het land niet mooi worden. Alles heeft een ritme, anders was er niks. Die balken hebben we gewoon neergegooid, zodat er een ritme kwam.’

Theater

Geblinddoekt bomen zoeken. Voelen. Tasten. Herinneringen opschrijven. Alles wat je voelt, ziet en hoort. Ieder een gedicht. Ook samen:

Alles wat je voelt, ziet en hoort
een boom in m’n rug
dat voelt heel ribbelig
de grond veert omhoog en omlaag
met een klap

Alles wat je ziet
kronkelende bomen
veel mist en bramenstruiken
met heel veel spinnenwebben.

Alles wat je hoort
ik hoor allemaal vogels
brekende takken en vallende dingen
waarvan ik niet weet
wat het is.

Dummy

Nicky Mintjes (9), Oldeberkoop, groep 6: ‘Dit is mijn dummy. Ik heb erin geschreven, krantenknipsels ingeplakt. Over de natuur. Kijk, deze foto van de brug is heel toevallig. Die leek heel veel op ons bouwsel. Ik heb ook een plattegrond getekend van onze woonkamer. Daar zit ook ritme in. En ook heb ik foto’s met ritme uit de krant gehaald: vogels op een hek, bomen in het landschap, vogels op palen in het water. Straks ga ik gewoon door met dit boek. Dan ga ik nog meer foto’s en plaatjes inplakken. Misschien zelf ritmes bedenken. Het hoeft niet vol, het boek is wel erg dik. Dat idee om dromen hierin op te schrijven vond ik eigenlijk wel goed. Ik heb altijd hartstikke spannende dromen!’

Het project Ritme van het Landschap is een initiatief van Stichting Veldwerk Fryslân en werd uitgevoerd door Bureau Oosterhoff & Wijnsma, educatieve projecten, Leeuwarden. Projectleiders Eddy Wijnsma en Anne van Otterloo. De deelnemende scholen waren de Vensterschool in Noordwolde, De Klaeter in De Hoeve, de J. Dijkstraschool in Elsloo, de Tjongeling in Olderberkoop, en De Windroos (school voor kinderen AZC-Wolvega).

Trefwoorden