Een verantwoorde gimmick maakt een stad aanlokkelijker, stelt Dirk Nijdam (36), directeur van Marketing Groningen. Neem het Groninger Museum: in de eerste plaats een druk bezochte attractie vanwege het bijzondere gebouw. De content is minder belangrijk. Of neem een voetbalstadion. Je kunt zo’n complex louter zien als een verzameling stoelen, maar je kunt er ook iets bijzonders mee doen, zoals in het geval van de multifunctionele Euroborg is gedaan.
Het is deze filosofie die Nijdam ertoe brengt zich met groot enthousiasme in te zetten voor een twee kilometer lange kabelbaan. Die zou een verbinding moeten vormen tussen de Euroborg, en het dichtgeslibde stadscentrum, via Ikea (‘circa 1,9 miljoen bezoeken per jaar’) en het Universiteitsziekenhuis UMCG (‘enkele duizenden gasten per dag’). Vo…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Maar om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd en geld. Wij hebben onze lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je 5 keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.