Het gesprek aan een rommelige tafel in het Groningse medialaboratorium van Pavlov is nog maar net begonnen, als Thuur Caris het begrip ‘global village’ laat vallen. De wereld als dorp: door nieuwe media als internet en de mobiele telefoon staat iedereen immers permanent en overal in verbinding met iedereen. In theorie tenminste. In de praktijk betekent het natuurlijk helemaal niet dat we nu allemaal footloose geworden zijn of ons plots overal thuis voelen. En al is de wereld ontegenzeggelijk veel kleiner dan voor de komst van Google en You Tube, zo overzichtelijk als een dorp is hij zeker niet.
Ik haal een knipsel tevoorschijn, omdat ik dit onderwerp ook wilde aansnijden. Een column van Marjoleine de Vos uit NRC Handelsblad. ‘De global village bestaat op een bepaald niveau, op het beel…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden