U woont aan zee, en bent gespecialiseerdin landschappen… ‘Ik ben van oorsprong Drent. Toen ik hier ging wonen, was ik vaak geëmotioneerd zonder te weten waarom. Tot het kwartje viel: ik miste de bomen. Maar ik ben gek op alle vormen van landschap. Ook het water.’
Wat trekt u aan in het landschap? ‘Ik denk vooral het licht, dat is hier prachtig. Zoals schilder Gerrit Benner zei: het licht is klaarder in Friesland. En het landschap gaat dóór. De cyclus van dag en nacht, het groen, de fluitende vogeltjes. Dat geeft rust.’
Landschap leidt vanzelf tot verf? ‘Ik houd van alle materialen. Glas, plastic, echt alles. We hebben nu Couzijn van Leeuwen, een papierkunstenaar die werkt met nietjes en karton. Ik vind veel mooi, als vorm en kleur maar kloppen. En het moet iets met me doen. Daarom kopen mensen een kunstwerk: omdat het aan hun innerlijk appelleert.’
Zoals het werk van uw huidigeexposant, Harold Schouten? ‘Een jong talent. Hij maakt zeegezichten, maar dan anders. Voegt dingen toe die anderen juist weglaten. Stukken touw, spiegelingen in het water. En het licht zit er zo mooi in bij die jongen. Komt doordat hij buiten schildert. Dat zie je meteen.’
In 2011 bestaat Galerie De Vis dertig jaar.‘Hartstikke mooi dat ik er nog ben. Dat het nog steeds kan op deze plek. We begonnen hier vrij onbevangen, niemand in Harlingen wist wat een galerie was. De wereld zat nog heel anders in elkaar. Nu horen we er helemaal bij.’
Tot in Groningen, waar u zelfs eendependance heeft… ‘De bovenverdieping van boekhandel Van der Velde. In het begin programmeerde ik er echt, maar dat is voorbij. Er staan nu boeken, ik heb nog maar een klein stukje. Je zou kunst op veel meer van dit soort plekken moeten zien. Niet iedereen loopt zomaar een museum binnen.’