Noorderbreedte zoekt balans in onze leefomgeving. Hoort de Lelylijn daarbij? Koos Vos onderzoekt in een driedelige serie een aantal argumenten. In deze eerste aflevering bekijkt hij met kritische blik de mogelijke motieven van investeerders.

Koos Vos is lid van verschillende organisaties met betrekking tot behoud en ontwikkeling van Cultuurhistorie, Landschap en Natuur, maar schrijft deze serie op persoonlijke titel. Lees hieronder de eerste aflevering en hier de tweede.

Het tracé van de Lelylijn staat gepland door de Fryske Feanen en het groene Westerkwartier naar de stad Groningen. De kosten voor deze lijn zijn doorberekend naar acht tot tien miljard of meer.[1] De Lelylijn wordt dan ook niet in de eerste plaats een passagierstrein zoals wordt voorgespiegeld. Daarnaast zal de tijdwinst zónder tussenstops in Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad hooguit 40 minuten zijn.[2] En over het feit dat het tracé van de Lelylijn zo’n 15 beschermde natuurgebieden op rij direct of indirect beschadigt of sterk beïnvloe…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.