Ze meldde zich ooit aan voor de kunstacademie omdat ze van tekenen hield. Tot haar verbazing werd ze aangenomen. Met het werk dat ze destijds voorlegde aan de toelatingscommissie, zou ze zichzelf nooit hebben aangenomen, zegt Ellen de Haan (33). Al snel stapte ze op de academie over naar grafische vormgeving. Dingen fraai rangschikken en aantrekkelijk presenteren, het zat er als kind al in. ‘Ik had een vriendinnengroepje waarvoor ik eigen stoeltjes had gemaakt met kleedjes met hun naam erop. En aan mijn Hyves- en Myspacepagina’s kon ik urenlang tweaken.’
In 2018, drie jaar na haar afstuderen als vormgever, lanceert De Haan ‘Het Resort’. Dat doet ze samen met een andere culturele pionier, Karina Bakx. De twee omschrijven Het Resort als een experimenteel, hedendaags kunstpodium dat kunst laat ontstaan buiten de gebaande paden.
Het Resort nodigt diverse kunstenaars uit alle windstreken uit om een tijdje samen te werken aan een expositie of manifestatie op originele locaties in de stad Groningen. Denk aan een begraafplaats, een zwembad, een voormalige mannensauna of een leegstaande bouwmarkt. Bij Het Resort draait alles om de kunstenaars. Hun honorarium staat bovenaan in de begroting, en Het Resort wil kunstenaars ‘in de watten leggen’. Deelnemers worden in Groningen ontvangen met cadeautjes. Al naargelang de aard van het project waar ze zich op storten, krijgen ze bijvoorbeeld een shirt, een badjas of een ander toepasselijk kledingstuk. Ellen de Haan borduurt daar hoogstpersoonlijk de namen op, met haar borduurmachine. En vergeet de cava niet. De Haan: ‘De cava vloeit hier rijkelijk. Er moet altijd cava zijn. We willen dat mensen zich welkom voelen.’
Het Resort biedt ook een talentontwikkelingsprogramma aan startende kunstenaars. In vier themaweekenden wordt gezamenlijk stilgestaan bij wat er eigenlijk nodig is om optimaal overeind te blijven in een domein waar grote kunstorganisaties de dienst uitmaken. De Haan: ‘Bewustwording is heel belangrijk. Wat wil ik eigenlijk, welke stappen wil ik zetten, waar liggen mijn grenzen? Als een opdracht onbetaald is, wil ik die dan wel doen? Op welke voorwaarden? Als je zomaar alles aanneemt, kun je volledig aan jezelf voorbijgaan.’
Bewustwording is heel belangrijk
Ellen de Haan
‘Kunstenaars hebben vaak een afhankelijkheidspositie ten opzichte van kunstinstellingen. Maar dat hoeft niet altijd. Het Resort stelt de verhoudingen ter discussie. Zonder kunstenaars geen kunst. Dat moeten de kunstenaars zelf ook heel goed weten.’
Het verbeteren van systemen zit Ellen de Haan in het bloed. ‘Op de basisschool wilde ik daar directeur worden. Toen ik naar de middelbare school ging, dacht ik: ik kom hier ooit terug om dingen te veranderen. En toen ik van Academie Minerva kwam, dacht ik ook: misschien word ik hier ooit directeur om iets te doen met wat studenten hier allemaal missen.’ Ze vertelt hoe in haar laatste jaar de catalogus van de afstudeerexpositie net was wegbezuinigd. ‘Wij wilden wél een catalogus, dus toen ben ik die met wat anderen gaan maken voor onze eigen afdeling.’ Ze zette ook een winkeltje op waar de eindexamenkandidaten werk konden verkopen. ‘Gek eigenlijk, dat dat er nog niet was.’
De Haan en Daphne Verberg, die in 2023 Karina Bakx opvolgde als codirecteur, willen met Het Resort een duurzame kunstinstelling toevoegen aan de stad Groningen. Dat gaat de goede kant op. Het Resort wordt riant gesubsidieerd door de gemeente Groningen en het Mondriaan Fonds. De Haan en Verberg konden daardoor onlangs in loondienst komen. Binnenkort willen ze een producent en een communicatiemedewerker aantrekken. Tot nu toe drijft Het Resort voornamelijk op freelancers en vrijwilligers.
Hoewel ze het nadrukkelijk niet alleen doet, zegt De Haan: ‘Ik beschouw Het Resort ook een beetje als mijn eigen kunstwerk.’ Dat zit hem in de creatieve persoonlijke touch die ze meegeeft aan de gang van zaken. Het borduren van de promotiespullen, maar ook de oogstrelende programmaboekjes en essaybundeltjes die verschijnen bij de tentoonstellingen en manifestaties. Ze laat een paar voorbeelden zien: boekwerkjes op zacht papier, bedrukt met soja-inkt en originele lettertypes. ‘Ik print het vaak zelf, en bind het ook graag zelf met de hand. Dat zijn klussen waar mijn hart toch sneller van gaat kloppen.’

Ellen de Haan
Geboren 13 november 1991 in Groningen
Opgegroeid in Roden
Woont in Groningen
Is codirecteur en medeoprichter van Het
Resort
Opleiding Academie Minerva, afdeling grafisch ontwerp (2010-2015)
