’s Morgens om 8.05 uur vertrekt de internationale trein vanaf spoor 2b in Groningen naar Leer. Een boemeltje eigenlijk waar op die tijd weinig mensen instappen. Direct buiten Groningen al manifesteert zich het water, dat een leidraad zal worden in dit verhaal. De trein rijdt langs de Onnerpolder en de Westerbroekstermadepolder, die beide onder water staan. Bij Zuidbroek is de Tussenklappenpolder nog een waterzee. Wegen laten zich raden aan de hand van regelmatige bomenrijen. In het A.G. Wildervanckkanaal ligt een fabrieksschip bruingeel water vanuit deze polder over te hevelen naar dit kanaal. Meesters zijn we altijd geweest in bemalen én inunderen van grote gebieden als het landsbelang het voorschreef.
Ik ben op weg naar Reiderland, een land dat in vroeger tijden geen landsheer kende, …

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden