Het imposante bakstenen gebouw van de voormalige locomotievenremise staat naast het station van Nieuweschans en bestaat uit twaalf segmenten die voorzien zijn van een zadeldak en, op twee na, van een grote houten deur.

Het huidige gebouw is niet de eerste locomotievenloods op deze plaats. Daarvoor stond er een loods uit 1868, toen de spoorlijn van Groningen naar de Duitse grens werd aangelegd. Als in 1876 het spoor Nieuweschans-Oldenburg wordt aangelegd, is de oude loods te klein en wordt een nieuwe gebouwd.

Draaischijf
De loods heeft een halfronde vorm. De ruimten aan weerskanten van de loods waren in gebruik als dienstruimte en kantoren. In het tweede en derde vak bevond zich een grote werkplaats met één spoor en een smederij. De andere acht vakken waren de zogeheten locstanden, ruimten waar rails liepen van de deur tot de achterwand van de loods. Onder de rails bevond zich de inspectiekuil, waar kleine reparaties en schoonmaakwerk uitgevoerd kon worden.
Voor de remise lag een draaischijf van 13,5…

Trefwoorden