Voor Noorderbreedte maakt zij sinds twee jaar de portretten voor de rubriek Los dorp, die geschreven wordt door Kees Willemen. Deze foto’s in opdracht zijn voor haar anders dan de zwart-witportretten van haar vrije werk, die sterk doen denken aan statige borstfiguren uit de beeldhouwkunst. In dit vrije werk zijn verstilling, tijdloosheid en geconcentreerde soberheid de belangrijkste elementen. De fotografe is naar eigen zeggen in haar werk bewust op zoek naar de afwezigheid van het heden en het ervaren van uitgerekte tijd, die ontstaat door de lange stilte die in het beeld lijkt te schuilen. ‘In de momentopname die foto eigenlijk is, gaat het bij mij niet om het moment, maar om het verlengen van tijd in dat ene moment’, aldus Awoiska van der Molen. Dat is ook de reden dat zij veel in zwart-wit fotografeert.
In het kader van een uitwisselingsproject met Servische studenten in 2002 heeft ze het leven van een Servische schoolmeester geportretteerd die als soldaat werd ingezet
bij de NAVO-bombardementen op Kosovo.
Deze foto’s zijn vorig jaar geëxposeerd op het Fotofestival Naarden. Haar eindexamenwerk van Post-St Joost heeft in Rotterdam gehangen en was verleden jaar tevens te zien in het kerkje van Nuis tijdens de fotomanifestatie Noorderlicht. Dit jaar is tot 14 april nieuw werk van Awoiska van der Molen te bezichtigen in het Gemeentemuseum te Den Haag. <
Awoiska van der Molen is in 1972 geboren te Groningen en in 2001 afgestudeerd in de fotografische vormgeving aan Academie Minerva. Daarna heeft ze de tweede fase-opleiding Fotografie gevolgd aan Post-St Joost Hogeschool Brabant in Breda waar ze in juni 2003 haar masters degree haalde.