‘Niets is wat het lijkt’ is een bekend gezegde en dat gaat zeker op voor veel noordelijke streken. Voor Leeuwarden bijvoorbeeld, waarvan ik altijd dacht dat het een aardige en redelijk authentiek gebleven provinciehoofdstad was. Op de verkeersproblemen na, kun je daar heel goed vertoeven. Maar neen, Leeuwarden is dat helemaal niet, Leeuwarden is een oord dat vooral ‘ver weg’ is, zo las ik in NRC Handelsblad van 22 december jl. Je moet er dus niet gewoon af en toe eens heen, zoals we allemaal wel eens doen, neen, je moet ‘op expeditie’, je moet die stad ‘verkennen’ en ‘beleven’, aldus een reclamecampagne die er onder meer toe moet leiden dat Leeuwarden binnen vier jaar terecht komt in de top twintig van ‘vrijetijdssteden’. Leeuwarden biedt veel voor de ‘consument’, zie daar komt de aap u…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden