Het was altijd ‘bij herfstdag’ als zij met het schip, ook Grietje genaamd, aardappels uit de provincie naar De Woudbloem brachten. De laatste oogst moest daar zijn voor de vorst inviel. Soms ging dat laatste verraderlijk snel. Zoals die ene keer toen ze voor de kaaimuur in de zwaaikom van Hellum lagen en ’s ochtends ontdekten dat het schip was ingevroren. Ze zouden er vijf weken blijven liggen. De Haansvaart is maar smal, dus die ligt snel dicht. Boten konden elkaar er niet passeren. Er voeren in die herfstdagen zo’n dertig scheepjes rond om de oogst naar de fabriek te brengen. Kwam er een tegenligger aan of lag je te laden, dan moest je het schip verhalen naar een plek waar je elkaar wel passeren kon.

De Grietje was in 1927 gebouwd als een zeilschip, dus IJpe had de eerste jaren een …

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Maar om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd en geld. Wij hebben onze lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je 5 keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.

Trefwoorden