In het vorige nummer van Noorderbreedte vroeg hoofdredacteur Annelies van der Goot Arriva om de ramen van de treinen eens wat vaker te lappen. Hieronder de – ingekorte  – reactie van Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland.

Geachte mevrouw Van der Goot,

Ik heb uw open brief met veel interesse en vooral met heel veel plezier gelezen. Mijn excuses dat de reactie een beetje lang op zich heeft laten wachten. Het winnen van maar liefst vier nieuwe contracten
door Arriva, met een contractwaarde van meer dan 2,5 miljard euro, nam veel van mijn vrije tijd in beslag. Druk, druk, druk, u kent het wel…
Op een prachtige, bijna poëtische wijze beschrijft u hoe u een treinreis beleeft. Mooi dat u onderkent dat Arriva het belang van betrokkenheid bij wat er in een regio gebeurt, hoog in het vaandel heeft. Op die wijze kunnen wij met onze dienstverlening een stukje extra toegevoegde waarde aan een gebied bieden. Wij denken ons daarmee ook van de concurrenten te kunnen onderscheiden. En last but not least ook hierdoor meer reizigers te trekken.
En dan uw opmerkingen over de vieze ramen. Ik heb zelden een prikkelender kritische opmerking gehad. Ons prachtige noordelijke landschap, dat door de vieze ramen zou gaan lijken op een Russisch industriegebied…
Afschuwelijk! Uiteraard waren we al aan het werk om dit aandachtspunt op te lossen. We vonden het zelf ook geen gezicht. Maar u heeft ons nog meer op scherp gezet om hier een structurele oplossing voor te bedenken. En dat is gelukt. We hebben een reinigingsmethode gevonden die ook in de wintertijd de overlast van viezigheid in de lucht tot een minimum moet beperken. Dit, in combinatie met een verhoogde frequentie van het schoonmaken van onze treinen, moet waarborgen dat u ons mooie noordelijke landschap weer in zijn volle pracht vanuit de comfortabele Arriva-treinen kunt aanschouwen.

Met vriendelijke groet,

Anne Hettinga
Algemeen directeur Arriva Nederland

Trefwoorden