De ferry vertrekt stipt op
tijd uit het haventje van Hou op Jutland. ‘Mooie boot’ is het deskundig oordeel van de Amelanders in het
gezelschap. Het schip is een eerste kennismaking met het groenste eiland ter
wereld, Samsø (zie kader). De Prinsesse Isabelle vaart nu nog op
LNG, vloeibaar aardgas, maar het is de bedoeling dat de veerboot in de toekomst
op lokaal geproduceerd biogas gaat varen; dan zal de boot de eerste CO2-neutrale
ferry ter wereld zijn.
Het eiland Samsø, een gemeente, is eigenaar van de veerboot.
Opvallend in Denemarken, waar de veerdiensten min of meer door bedrijven
gemonopoliseerd zijn. De gemeente heeft de boot laten bouwen in Polen en kan
voor een fractie van wat ze eerder kwijt was zelf de veerdienst exploiteren. Samsø, dat voor de
bouw geld leende van …
Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €52,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.