Amerika na de Tweede Wereldoorlog: na de beurscrash en de crisis in de jaren dertig komt er een tijd waarin het voor de wind gaat. De economie bloeit, evenals de productie en de consumptie. ‘Als je tv zit te kijken en Coca-Cola ziet, weet je dat de president cola drinkt, Liz Taylor cola drinkt, en kijk eens aan, jijzelf kunt ook cola drinken. Cola is cola, en voor al het geld van de wereld kun je geen cola krijgen die lekkerder is dan die van de zwerver op de hoek.’ Met die woorden beschrijft kunstenaar Andy Warhol het democratische karakter van de Amerikaanse consumptiecultuur. De etalages lagen vol, massaproducten lijken bereikbaar voor iedereen. De Amerikaanse kunst heeft in die tijd amper oog voor politiek.

‘Na de oorlog wilden mensen vooruitkijken’, aldus Annemiek Rens, conservato…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Maar om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd en geld. Wij hebben onze lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je 5 keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.