Gastcolumnist Anna Dijk ziet op haar sociale media bloemenweides, fladderige rokken, hangplanten en een enkele loslopende kip. In de wereld van cottagecore zijn de aardbeien altijd rijp, kun je zomaar even een brood bakken voor de lunch en krijg je nooit vlekken op je zomerjurk.

Cottagecore bestaat voornamelijk online op platformen als TikTok, Pinterest, Instagram en Tumblr. Foto’s, video’s en illustraties creëren een tijdloos buitenleven waarin handgemaakte producten, groen en een gebrek aan moderne technologie centraal staan.

Het is romantisch en zorgeloos. Op het eerste gezicht oogt het nogal naïef. Leuk hoor, die groentetuin, dat zelfgebakken brood en die handgenaaide jurk, maar daarvoor moet je toch wel even iets harder werken dan sociale media suggereren.

Maar dat is precies de bedoeling: cottagecore gaat niet over de werkelijkheid. Mensen die zich ermee bezighouden, zijn over het algemeen niet daadwerkelijk van plan om hun baan op te geven, naar het platteland te trekken en als een hobbit te gaan leven. Ze koesteren een fantasie. Da…