Hij is spraakmakend, hij is een zakenman, hij is van de grote spektakels. Voorstellingen als Abe!, Peer Gynt, Orfeo Aqua en Kening Lear zijn onlosmakelijk verbonden met de regisseur voor wie geen berg te hoog is. In de theaterwereld en ver daarbuiten kent iedereen zijn naam: regisseur Jos Thie.

Het verhaal van voetballer Abe Lenstra werd gespeeld in, hoe kan het bijna anders, het voetbalstadion van Heerenveen, Peer Gynt kreeg gestalte in de duinen van Terschelling, Orfeo beweende zijn Euridice in het water bij Workum, en Shakespeares Kening Lear kwam tot leven in een paardenmanege in Drachten. Als iemand zich deskundig op het gebied van locatietheater mag noemen is het Jos Thie wel. Toch is er voor hem geen verschil tussen welke vorm van theater dan ook. Of hij nu voor meer dan tienduizend man publiek een voorstelling in een voetbalstadion maakt of voor twintig kinderen in een klas: hij doet het met hart en ziel. Thie: ‘Het probleem zit in de definiëring. Bij theater op locatie heeft de inhoud geen relatie met de omgeving. In locatietheater is de locatie het verhaal. Hoe meer …

Trefwoorden