Nieuwe architectuur in Noord-Nederland. Door de ogen van Peter Michiel Schaap, architectuurhistoricus en directeur van architectuurcentrum Platform GRAS, en fotograaf Mariëlle Gebben.
Raadhuisplein en Atlastheater
Als het over Emmen gaat,
bekruipt mij altijd een nostalgisch gevoel. Misschien komt het door de
dierentuin. Misschien komt het door de jarenzeventigsfeer van de in het groen
badende woonwijken. In zo’n zelfde wijk groeide ik op.
Alleen dan in een andere ‘Veenkoloniale parel’. En misschien komt het door het boekje Emmen
Revisited. Hierin trof ik de meest
positieve recensie die Emmen ooit heeft gekregen: ‘Het
is weldadig een plaats tegen te komen, waar op sociale grondslag met elan en
met lef gebouwd wordt en waar vaak in de roos geschoten wordt. Gaat dat zien!’ Dat de recensie zestig jaar oud is, mag de pret niet
drukken. Nostalgisch geladen gaan we op pad. Emmen heeft namelijk een nieuw
theater, een nieuw plein en een nieuwe dierentuin. Of nee, ik z…
Nieuwe architectuur in Noord-Nederland. Door de ogen van Peter Michiel Schaap, architectuurhistoricus en directeur van architectuurcentrum Platform GRAS, en fotograaf Mariëlle Gebben.
Raadhuisplein en Atlastheater
Als het over Emmen gaat,
bekruipt mij altijd een nostalgisch gevoel. Misschien komt het door de
dierentuin. Misschien komt het door de jarenzeventigsfeer van de in het groen
badende woonwijken. In zo’n zelfde wijk groeide ik op.
Alleen dan in een andere ‘Veenkoloniale parel’. En misschien komt het door het boekje Emmen
Revisited. Hierin trof ik de meest
positieve recensie die Emmen ooit heeft gekregen: ‘Het
is weldadig een plaats tegen te komen, waar op sociale grondslag met elan en
met lef gebouwd wordt en waar vaak in de roos geschoten wordt. Gaat dat zien!’ Dat de recensie zestig jaar oud is, mag de pret niet
drukken. Nostalgisch geladen gaan we op pad. Emmen heeft namelijk een nieuw
theater, een nieuw plein en een nieuwe dierentuin. Of nee, ik zeg het verkeerd:
een Adventure
Zoo. Alles ontworpen door prijswinnende buitenlandse architecten.
Wild enthousiast was de jury van de Drentse Architectuurprijs over het door Latz
+ Partner ontworpen Raadhuisplein: ‘een voorbeeldige
ingreep die opmerkelijk overtuigend een even logische als on-Nederlandse allure
toevoegt aan Emmen’. Verder gaat het in typische
jurytaal over ‘entrees die elkaar in zorgvuldig
evenwicht legitimeren’ en ‘een
verrijking van de stadsplattegrond’. We denken te snappen
wat ze bedoelen.
Ter versterking van de
dagje-uit-ervaring parkeren we op de plek waar bezoekers van de Adventure
Zoo dat doen. En daar gaat het al mis. De
parkeerplaats bij het Westeind oogt kaal en de route naar plein, theater en zoo
is niet bepaald een ‘adventure’. Lichtpuntje
is het plukje groen naast het gemeentehuis. Vanaf dat parkje openbaart het
Raadhuisplein zich als een uitgestrekte witgrijze vlakte. Een lange bank
kronkelt over het plein. Ook zien we een speeltuin, een skatepark en een
vijver. Laten we ook de met een knalgeel kunstwerk getooide entree tot de
parkeergarage niet vergeten. Klaarblijkelijk had dit gebouwtje een eyecatcher
nodig. Verder oogt het Raadhuisplein kaal, leeg en hard. Als FC Emmen ooit de Champions
League wint, ligt het hufterproof plein
alvast klaar.
Verstomd door de
internationale allure lopen we naar het Atlastheater: een ontwerp van Henning
Larsen Architects. Naar de entree is het even zoeken. De meest logische plek
was de ruimte onder het enorme beeldscherm geweest dat het gevelbeeld vanaf het
plein bepaalt. Maar nee, wie het theater in wil, moet bij de Wildlands-entree zijn: rechts bij de rode luifel en het
terras van het Atlas Cafe dat een geheel nieuwe betekenis aan het woord ‘gezellig’ geeft.
Eenmaal binnen struikelen we
bijna over het betonnen trapje dat ons naar de informatiebalie leidt. Voor een
royale theaterervaring was klaarblijkelijk geen ruimte. Na enig aandringen krijgen
we een rondleiding van Stefan. Met hem gaan we via de trappen omhoog naar de
foyer. Daar hebben we een goed uitzicht op het lege Raadhuisplein. Stefan
verzekert ons dat het er in de zomer een stuk leuker uitziet: dan is er water
op het plein en zijn er fonteinen. En zon. Conclusie: we zijn gewoon helemaal
in het verkeerde seizoen gekomen. Voor de zekerheid vragen we hoe lang het theater
al open is, want we vinden het wat sleets. Armoedig materiaalgebruik bepaalt het
beeld. Het valt ook op hoe onzorgvuldig de installaties zijn geplaatst. Lukraak
zijn ze tegen muren en plafonds geplakt. Een conclusie dient zich aan: dit
theater, amper vijf maanden open, heeft de spreekwoordelijke kaasschaaf
geregeld voorbij zien komen.
Zo vaak dat er weinig
kwaliteit meer over is. Als wij de opdrachtgever waren, zouden we vooral
ontevreden zijn. Als aannemer zouden we ons schamen. En als we Henning Larsen zouden
zijn, zetten we het Atlastheater onder aan onze oeuvrelijst.
Eenmaal buiten vragen we ons
af hoe dit alles heeft kunnen gebeuren. Hoe kan een stad met zoveel impliciete
(groene) kwaliteit zo misgeschoten hebben? Waar is het elan? Misschien is het
een gebrek aan zelfrespect. Misschien snapt Emmen zichzelf niet meer. En ja,
als dat het geval is, dan red je het niet, zelfs niet met internationaal
gelauwerde ontwerpers.
Om de dag niet in mineur te
eindigen, besluiten we nog even naar de oude dierentuin te gaan. Vol nostalgie
lopen we langs de savanne, het oude ‘huis’ van de olifanten en de rots van de mantelbavianen. We raden
het iedereen aan: zo’n nostalgisch bad. Maar wees snel,
want de gemeente werkt aan nieuwe plannen. En die beloven weinig goeds. Een
creatief ‘mensenpark’ moet het
worden. ‘Een broedplaats rond kunst, cultuur en
innovatie waar ervaren, ontmoeten en meedoen centraal staat.’ We
wensen Emmen veel succes.