De Nederlandse melkveehouderij houdt elk jaar 1,6 miljoen kalveren ‘over’. Die komen ter wereld opdat de mens melk kan drinken en kaas kan eten. Om dit verhaal te vertellen, kocht Hiske Ridder een kalf en noemde het Sjouk.

Melkkoeien moeten elk jaar een kalf krijgenVan die kalveren blijft 30 procent op de boerderij, de rest gaat naar de slachtEen plantaardig dieet helpt ook het milieu echt

Ze heeft een heel goede prijs betaald voor Sjouk, zegt Hiske Ridder niet zonder trots. Ridder stelt met haar werk het voedsel- en landbouwsysteem ter discussie plus de invloed daarvan op het landschap. Dat doet ze onder meer met een site over Sjouk het Kalf en praktijkdagen over visserij en jacht. Sjouk kocht ze van Jaring Brunia in het Friese Flânsum. Een roodbont-kalfje van een biologisch-dynamische melkveehouderij, maar toch zou haar lot niet anders zijn dan dat van de meeste andere kalfjes.

Die goede prijs was 125 euro. Een goede prijs voor de boer op een moment dat kalveren in werkelijkhei…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.